aoadvies  bella  kluswijs  langstraat33

(door Henny de Kievit)

Enige tijd geleden heb ik mogen deelnemen aan een workshop ‘ChiRunning’, uitgevoerd door David van der Linden op het prachtige sportcomplex van Eindhoven. Ik was geïnspireerd geraakt door een nieuwe looptechniek die minder blessuregevoelig is. Mijn doel van deze workshop was tweeledig: met het toepassen van een nieuwe looptechniek blessurevrij lopen en andere lopers inspireren.  


Al enige jaren kamp ik met een chronische blessures aan mijn enkel en hiel. Telkens weer keerde ik noodgedwongen terug naar de sportschool om te revalideren. Na ruim twee maanden de nieuwe looptechniek te hebben toegepast in mijn eigen trainingen, heb  ik geen pijnklachten meer na afloop van een training. Door mijn enthousiasme over deze nieuwe looptechniek probeer ik nu ook andere lopers te inspireren. Maar voor ik hiermee verder ga, is het verstandig eerst iets meer te weten over de achtergrond van ChiRunning en over de basishouding. Daarvoor verwijs ik jullie graag naar onderstaande informatie en bijbehorende links over ChiRunning.

 

ChiRunning

Blessurevrij hardlopen tot in lengte van jaren

  • Efficiënter en gemakkelijk hardlopen
  • Sneller lopen door te ontspannen
  • Pijnvrij een wedstrijd lopen en de volgende dag gewoon trappen op en af

ChiRunning maakt het mogelijk. De innerlijke focus en souplesse van T’ai Chi worden gecombineerd met de kracht en energie van hardlopen. In ChiRunning worden de beenspieren veel minder zwaar belast dan normaal, waardoor er minder blessurerisico is voor heupen, knieën, schenen, kuiten en achillespezen. Door de nadruk op de juiste lichaamshouding heeft ChiRunning een positief effect op de rest van het dagelijkse leven. ChiRunning maakt gezond sporten zonder blessures mogelijk.

ChiRunning is een hardlooptechniek die de spieren en pezen ontziet, zodat de kans op overbelastingsblessures aanzienlijk vermindert.

Het uitgangspunt van ChiRunning is dat krachttraining en krachtontwikkeling van de beenspieren voor de meeste lopers overbodig wordt, door het verbeteren van de looptechniek. Extra spierkracht is niet nodig om sneller te lopen en ook niet om blessures te voorkomen.

 

Voor wie?

ChiRunning is bij uitstek geschikt voor:

  • Lange afstandlopers
  • Recreanten
  • Blessuregevoelige lopers

De ‘Chi’ in ChiRunning

Als spierkracht en sterke benen dan niet het uitgangspunt zijn, wat gebruik je dan wel in ChiRunning? Het antwoord is ‘Chi’. Chi is de kracht die ook wordt onderkend in de acupunctuur, in de vechtkunsten Aikido en T’ai Chi en de bewegingskunst Chi Kung. De Chi zetelt in je ‘kern’, je centrum. Dit krachtcentrum is je uitgangspunt. Dit geldt ook voor Yoga en Pilates. Het gaat erom deze kracht te gebruiken en samen te laten werken met de kracht van de natuur, de zwaartekracht.

Je kunt deze krachten aanspreken door je mentaal te focussen en je lichaam te ontspannen. ChiRunning is in die zin een ‘bewuste’ manier van hardlopen. Een ander mentaal punt is de motivatie. In ChiRunning staat het proces centraal: het ontwikkelen van de looptechniek. Het proces is het doel. Snelheid is een bijproduct.

 

Power Running versus ChiRunning

De gebruikelijke manier van hardlopen kan worden omschreven als Power Running. In het kort kunnen de verschillen tussen Power Running en ChiRunning als volgt worden omschreven.

Power Running

ChiRunning

Spierkracht

Levenskracht / Chi

Resultaat–georiënteerd

Proces–georiënteerd

Meer is beter

Minder is meer

Inspanning

Ontspanning

Lange hersteltijd tussen trainingen nodig

Geen/weinig hersteltijd tussen trainingen nodig

 

 

Belangrijkste principes uit de T'ai Chi

ChiRunning combineert de oude Chinese wijsheid van T’ai Chi met de moderne kennis uit de bewegingswetenschappen. Zo ontstaat de specifieke ChiRunning-manier van hardlopen. Welke T’ai Chi principes zijn nu zo belangrijk?

‘Go with the flow’
Uit de Oosterse vechtkunsten komt het principe dat je een kracht niet pareert met een tegenkracht. Je gaat mee met de krachten die je tegenkomt en gebruikt ze in je voordeel. Bij ChiRunning betekent dit dat je de kracht van de weg die op je afkomt onder je door laat gaan en dat je je vooruit laat trekken door de zwaartekracht

‘Needle in cotton’
Dit is het beeld van een stalen naald in een bolletje watten: een sterke kern en een zachte buitenkant. Bij ChiRunning werk je aan een krachtig centrum aan de ene kant en ontspanning in de ledematen aan de andere kant. Hoe meer je je benen kunt ontspannen, hoe gemakkelijker je loopt.

Geleidelijke vooruitgang
Geen enkel belangrijk leerproces volbreng je in één dag. Je werkt eerst aan de basis. Pas als je de basis hebt, ga je verder met de volgende bouwsteen, en zo verder. Het kost tijd om oude bewegingen af te leren en nieuwe bewegingen aan te leren. Dit moet geherprogrammeerd worden in de hersenen door het aanmaken van nieuwe neuroverbindingen. Verder is ChiRunning procesgeoriënteerd en niet resultaatgeoriënteerd. Met de juiste techniek verbeter je vanzelf de afstand en snelheid: ‘form – distance – speed’.

 

Bronvermelding: kijk voor meer informatie over de basis van de ChiRunning-looptechniek op de volgende twee websites: 

http://www.slimlopen.nl/running-therapie.html

http://www.loopblessurevrij.nl/chirunning.php

Kijk voor meer informatie over de basishouding op onderstaande video’s:

http://vimeo.com/27537637

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rkUqkdPQHis

 

Ik hoop dat deze informatie jullie kan inspireren en meer bewust kan maken van de wijze waarop jullie hardlopen.

 

Henny de Kievit

Lid worden

WZK Tri-Team is een Wassenaarse hardloopvereniging met een clubruimte in het zwembad Het Sterrenbad. Hardlopen kan op drie niveau's, van beginners tot gevorderden. Wij trainen onder begeleiding van gediplomeerde trainers wekelijks op de dinsdag- en donderdagavond van 19:00 uur tot circa 20:30 uur.

Lid worden kan via Inschrijven >>