Tips van Lex

Lex heeft van zijn hobby zijn beroep gemaakt, te weten fysiotherapeut. Inmiddels beoefent hij het vak niet meer actief, maar geniet hij van een welverdiend pensioen. Echter, hij vindt het nog steeds leuk om zijn kundigheid in te zetten voor onze lopers. Naast dat alle leden vrijwel ten alle tijden bij Lex terecht kunnen bij fysieke klachten / (opkomende) blessures, heeft Lex sinds kort een rubriek in onze nieuwsbrief. Deze rubrieken worden vol overgave en passie geschreven en zijn dermate nuttig, dat ervoor is gekozen hier een pagina aan te wijden op onze site.

Voetverzorging bij hardlopers

Voetverzorging bij hardlopen wordt steeds belangrijker voor het sterk groeiende aantal hardlopers. In Nederland lopen ongeveer 2,4 miljoen mensen hard. Als je hardloopt hebben je voeten veel te verduren, omdat je voeten bij deze sport 3 tot 4 maal je lichaamsgewicht dragen. Goede hardloopschoenen zijn daarom een allereerste vereiste voor een goede voetverzorging bij hardlopen. Zorg ervoor dat je hardloopschoenen een stevige hielkap hebben, zodat de hiel gestabiliseerd wordt. Daarnaast is de juiste grootte en een goede schokdemping belangrijk. Maar hiermee ben je er nog niet! Wil je lange tijd comfortabel en pijnloos blijven hardlopen, moet je je voeten goed verzorgen. Een groot deel van de hardlopers voelt zich namelijk wel eens belemmerd door voetklachten.

Zoals hierboven vermeld is bij het kopen van de hardloopschoen belangrijk te letten op de pasvorm m.b.t. grootte, breedte en stabiliteit.

De pasvorm om de voet is goed als de nog niet vastgeveterde schoen, bij het gaan staan op de tenen, niet van de voet afglijdt.

De top 5 van klachten

1- Traumanagels

2- Blaren

3- Eelt

4- Zweetvoeten (hyperhydrosis)

5- Kloven

Hoe te handelen bij deze klachten.

1 Traumanagels zijn nagels die door verschillende oorzaken, zoals te kleine hardloopschoenen beschadigd zijn. Zorg dat de met name de grote teen niet tegen de voorkant van de hardloopschoen aankomt. Dit voorkomt dat bij het naar voren schuiven van de voet vooral bij het van een helling aflopen de grote teennagel opgeduwd wordt en daardoor een bloeding onder de nagel veroorzaakt.

Knip de teennagels recht, niet te kort. Knip wel de scherpe hoekjes weg om te voorkomen, dat de scherpe puntjes hiervan in de huid van de naast gelegen tenen wondjes veroorzaken.

2 Blaren

Het ontstaan van voetblaren

Vaak kun je vooraf aanvoelen dat je blaren krijgt. Je ervaart een opkomende pijnlijke irritatie. Voetblaren ontstaan namelijk wanneer een deel van de huid erg veel wrijving ondergaat Vooral als de huid vochtig is, ontstaan dan snel blaren. Eerst ontstaat op die plaats een rode plek. Als de wrijving daarna toch blijft bestaan, ontstaat een holte tussen de opperhuid en de

daaronder liggende lederhuid gevuld met helder vocht.

Indien ook de lederhuid los komt van de onderhuid ontstaat een bloedblaar, omdat de op die grens liggende bloedvaatjes stukgetrokken zijn.

Deze wrijving kan ontstaan door:

Slecht passende schoenen (te groot of te klein)

Slecht passende sokken (te ruim, te krap met naden of gestopte plekken)

Afwijkingen aan de voeten (bijvoorbeeld bij eksterogen of hamertenen)

Langdurig bewegen/lopen

Voetblaren behandelen

Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen heldere blaren en bloedblaren

Kleine, niet al te pijnlijke en nog dicht zittende blaren, kun je het beste dicht laten. Deze

voetblaren genezen normaal gesproken vanzelf. Doorprikken van de blaren, zeker als het bloedblaren betreft, leidt juist vaker tot infectie. Grote en pijnlijke blaren kunnen als volgt behandeld worden:

Rondom de blaar en de blaar zelf goed schoonmaken met een in desinfecterend middel, bijvoorbeeld jodium, chloorhexidine of alcoholoplossing (Sterilium), gedrenkt steriel gaasje.

Met een steriele naald aan twee tegenover liggende kanten van de blaar, de blaar openprikken.

De blaar voorzichtig leegdrukken met een wattenstokje (rollend er overheen strijken) of gaasje, daarna opnieuw desinfecteren en nadrogen.

Met pleister (gewone of speciale pleister, zoals: hydrocolloïdpleister, zinkoxidepleister of steriele gaaspleister) de blaar afdekken. Daarna nog met sporttape dakpansgewijs afplakken om druk te geven zodat de blaar zich niet opnieuw vormt.

Een nog dichte grote bloedblaar pas na 48 uur openprikken. Het infectie gevaar is dan geweken, omdat de bloedvaatjes van de onderhuid dan weer hersteld zijn en er dus geen open verbinding meer is met de bloedsomloop.

Open en ingescheurde blaren worden als openwond behandeld.

Voetblaren voorkomen

Verwijder regelmatig eelt.  

Houd de nagels kort, maar niet te kort en knip ze recht af om ingroeien te voorkomen, maar knip wel de scherpe hoekjes eraf.

Draag de juiste schoenen, lekker ingelopen, niet knellend en ook passend bij de ondergrond waarop je loopt.

Verzorg de voeten met voetverzorgende producten. Vraag hiernaar bij apotheek en/of drogist.

Draag speciale hardloopsokken zonder naden, liefst met een linker en rechter exemplaar.  

Plak indien nodig zwakke plekken preventief af met speciale pleisters (Compeed) of sporttape dakpansgewijs aangebracht met eventueel daaroverheen een laagje vaseline. Als de tenen constant tegen elkaar wrijven, kun je experimenteren met van die zachte (kunststof) teenspreiders.

Een beetje talkpoeder om de hielen en tussen de tenen of in de schoenen en sokken strooien. Ook helpt het je voeten te bedekken met een laagje vaseline of ander glijmiddel. 

Voorkom een weke huid en laat je hardloopschoenen na het dragen bij voorkeur 24 uur rusten om het vocht te laten verdampen.

3 Eelt

Eelt ontstaan op plekken die aan veel wrijving onderhevig zijn en is een reactie van de huid tegen dunner worden t.g.v. wrijving. Echter een te dik gevormde eeltlaag kan weer gemakkelijk tot blaarvorming aanleiding geven en om dit te voorkomen moet de eeltlaagdikte verminderd worden met behulp van een eeltrasp,-vijltje of puimsteentje. Dit gaat het gemakkelijkst na een warm voetbad waarna het eelt wat week geworden is. Let wel: de eeltlaag mag er niet geheel vanaf gehaald worden, want eelt is tenslotte ook een bescherming van de huid tegen wrijving.

4 – Zweetvoeten

Wat veroorzaakt zweetvoeten?

Zweet is een geurloze, zoute vloeistof die over het algemeen weinig overlast veroorzaakt. Maar raakt zweet met bacteriën vermengd dan ontstaat er een onaangename geur. Als het zweet niet kan verdampen door het dragen van sokken en schoenen neemt de kans op onfris ruikende voeten toe. Maar dit is niet de enige oorzaak van zweetvoeten. Stress kan er eveneens toe leiden dat je last hebt van geurende voeten, evenals schommelingen in de hormonen door bijvoorbeeld de puberteit of menopauze. Verder kunnen bepaalde soorten medicatie of het drinken van te veel alcohol invloed hebben op je voeten. Een schimmelinfectie in de vorm van voetschimmel of schimmelnagels zorgt eveneens voor een onaangename geur wanneer je je sokken uittrekt aan het eind van de dag. En natuurlijk wanneer er sprake is van een slechte hygiëne. Wanneer je dag in dag uit dezelfde sokken en schoenen draagt, kun je niet klagen over het feit dat je voeten beginnen te ruiken.

Hoe kun je zweetvoeten bestrijden of voorkomen?

Was allereerst je voeten elke dag met koud water en een neutrale zeep. Droog de voeten goed af met name tussen de tenen. Vet ze daarna in met een voetencrème.

Neem 2 x per week een voetbad met antibacteriële zeep. Spoel de voeten daarna goed af en wrijf ze goed droog met speciale aandacht voor de huid tussen de tenen.

Draag speciale hardloopsokken en overdag sokken gemaakt van natuurlijke vezels, zoals katoen of wol. Met nylon sokken heb je meer last van zweetvoeten en kans op geurtjes.

Wanneer je je sokken wast, draai ze binnenste buiten, zodat het neutrale wasmiddel aan de binnenkant van je sok kan komen en alle huidschilfers weg kan wassen die je achter hebt gelaten en wissel de sokken per dag, indien je vaak zweterige voeten hebt.

Draag niet elke dag hetzelfde paar schoenen en draag het liefst leren schoenen die kunnen ademen.

Gebruik eventueel inlegzooltjes of boorzuurschilfers (verkrijgbaar bij drogist) die het overtollige zweet absorberen.

Verwijder overtollig eelt. Eelt neemt bij overmatige transpiratie veel vocht op. Dit stimuleert de groei van voetbacteriën.

Spray je schoenen in met antibacteriële, -geurspray om eind te maken aan schimmelgroei en vieze geur in je schoenen.

5 – Kloven

Kloven ontstaan als barsten of scheuren in de huid. De huid van uw voeten bevat van nature

weinig talgkliertjes en is daardoor droger. Hielkloven ontstaan vaak door overmatige eeltvorming gecombineerd met een droge huid of juist in een zachte, vochtige huid tussen de tenen. Kloven zijn meestal niet pijnlijk, maar maken de voeten minder mooi om te zien. Door een constante (verhoogde) druk op de hielen kan het eelt gaan barsten. Onderin de kloof is de huid juist erg dun en kan de kloof gaan bloeden. Bij voortdurende belasting – door veel staan of lopen – kunnen kloven in de voeten dieper worden en gaan ontsteken. In dit stadium zijn kloven een behoorlijk pijnlijke aandoening.

Vochtige of weke kloven tussen de tenen ontstaan door overmatige transpiratie of langdurig contact met water. De huid raakt verweekt en beschadigt daardoor gemakkelijk. Dit is een ideale omgeving voor voetschimmel, een belangrijke oorzaak van vochtige kloven.

Wat te doen tegen kloven.

Draag schoenen en slippers die goed passen.

Smeer de voeten twee keer per dag in met een voedende, volle zalf.

Gebruik een eeltrasp om de aanwas van overmatig eelt te beperken.

Houd de huid droog door de huid na het wassen goed af te drogen.

Bij droge kloven in voeten is de behandeling gericht op het verbeteren van de elasticiteit van de huid. Dit kan door de dikke laag eelt te verwijderen en een voedende, herstellende zalf te gebruiken. Hierdoor kan de huid weer soepel meebuigen en kunnen kloven zich weer sluiten. Bij vochtige kloven is de behandeling gericht op het bestrijden van schimmelinfecties. Behandel de kloven met een met een schimmeldodend product en houd de huid zo droog mogelijk. Kloven in voeten zijn met een goede voetverzorging meestal zelf te behandelen, maar een bezoek aan een pedicure kan ook.

Met betrekking tot het ontstaan van vochtige kloven is het goed drogen van de bilnaad na het douchen sterk aan te raden en eventueel daarna nog in te vetten. Dit voorkomt een pijnlijke ontstoken kloof.

Bronvermelding: Disinall : Robbert

Gehwol Kloven

The Running Footdoctor: S.I. Subotnick

Runner’s World; De complete hardloopgids voor beginners (hoofdstuk 7)

Maart 2020

Het WZK tri-team zal t/m 1 juni 2020 gesloten zijn in verband met de uitbraak van het Coronavirus.
Hiermee volgt het tri-team het advies van de Atletiekunie op.

 

Het bestuur houdt de ontwikkelingen scherp in de gaten en zal eventuele veranderingen in het beleid z.s.m. communiceren. 

Twitter